نمونه هایی از ADR
نوشته شده توسط : وحید رحمتی

ADR ها چیست؟

رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی (ADRs) سهامی هستند که در بازار ایالات متحده فروخته می شوند اما نشان دهنده مالکیت سهام پایه در یک شرکت خارجی است. یک ADR با دلار آمریکا معامله می شود و به سرمایه گذاران اجازه می دهد از ریسک معاملات با ارز خارجی جلوگیری کنند. قبل از معرفی رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی، سرمایه گذاران در خرید سهام شرکت های خارجی و معامله با ارزش های مختلف ارز با مشکلاتی مواجه بودند.

با رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی، سرمایه گذاران سهام را از بانک های ایالات متحده خریداری می کنند که بخش عمده ای از سهام را از شرکت خارجی از طریق یک بانک نگهبان در کشور خود خریداری می کنند. سپس بانک ایالات متحده سهام را بسته بندی کرده و مجدداً در بورس نیویورک (NYSE) و NASDAQ منتشر می کند. سرمایه گذاری در ADR ها می تواند به سرمایه گذاران پرتفوی متنوع تری بدهد و از آنها در برابر ریسک های سیاسی، ارزی و تورمی محافظت کند.

بیشتر بدانید:


نمونه هایی از ADR ها
Diageo Plc ADR

Diageo یک شرکت نوشیدنی الکلی است که در بریتانیا واقع شده است. تلاش هایی برای گسترش بازار خود در ایالات متحده انجام داده است. در NYSE با نماد DEO معامله می شود. One Diageo ADR نماینده چهار سهم معمولی DEO است. بازده سود سهام دیاژو تا سال 2018 حدود 3 درصد است.
Teva Pharmaceutical ADR

Teva Pharmaceutical Industries یک تولید کننده مستقر در تل آویو است که در داروهای ژنریک و پزشکی تخصصی تخصص دارد. در NYSE با نماد TEVA معامله می شود. Teva از سال 2018 تقریباً 3 درصد بازدهی سود سهام برمی‌گرداند.
گلاکسو اسمیت کلاین ADR

GlaxoSmithKline یک شرکت جهانی داروسازی و مراقبت های بهداشتی است که در بریتانیا واقع شده است. این شرکت که در سال 1999 تأسیس شد، اکنون یکی از رهبران بازار در صنعت مراقبت های بهداشتی است. در NYSE تحت کد GSK معامله می شود. با خط گسترده ای از محصولات، چشم انداز GlaxoSmithKline امیدوارکننده به نظر می رسد. از سال 2018، سود سهام حدود 5 درصد را پرداخت می کند.
Infosys ADR

Infosys Limited یک شرکت فناوری اطلاعات مستقر در هند است که خدمات مشاوره تجاری، فناوری اطلاعات و خدمات برون سپاری را ارائه می دهد. این شرکت در سال 2017 به عنوان دومین شرکت بزرگ فناوری اطلاعات هند رتبه بندی شد. این شرکت در بورس نیویورک با نماد INFY معامله می کند.
زیمنس AG ADR

زیمنس یک شرکت کنگلومرا انرژی است که دفتر مرکزی آن در آلمان است. این بزرگترین شرکت تولیدی در اروپا است. زیمنس در زمینه برق رسانی، اتوماسیون و دیجیتالی سازی تخصص دارد. زیمنس در ماه مه 2014 از بورس نیویورک خارج شد. این برنامه ADR خود را بر اساس سطح I حفظ می کند و در ایالات متحده به صورت خارج از بورس معامله می کند. دو ADR زیمنس که به دلار آمریکا معامله می شود برابر با یک سهم عادی زیمنس است. بازده سود سهام زیمنس تا سال 2018 حدود 3.4 درصد است.
Novartis AG ADR

Novartis یک شرکت سوئیسی چندملیتی مراقبت های بهداشتی است که دفتر مرکزی آن در بازل، سوئیس است. این یکی از بزرگترین شرکت های داروسازی در جهان از نظر فروش و ارزش بازار است. در NYSE تحت نماد معاملاتی NVS فهرست شده است. این شرکت بیشتر موفقیت فعلی خود را مدیون معاملات M&A است.
Total S.A. ADR

توتال S.A یک شرکت انرژی مستقر در فرانسه، چهارمین شرکت بزرگ بین المللی نفت و گاز جهان است. به عنوان یک شرکت انرژی، قیمت سهام آن تحت تأثیر نوسانات قیمت نفت است. بازده سود سهام در سال 2018 از کل ADR ها حدود 5.5٪ است.
تعیین قیمت ADR ها
نسبت ADR

یک رسید سپرده گذاری آمریکایی تعداد مشخصی از سهام عادی شرکت خارجی را نشان می دهد. ممکن است به صورت کسری از یک سهم یا چند سهام شرکت خارجی بیان شود. به عنوان مثال، همانطور که در بالا ذکر شد، یک Diageo ADR نماینده چهار سهم عادی Diageo Plc است. این را می توان به صورت یک نسبت، یعنی 4:1 بیان کرد. به طور مشابه، یک ADR می تواند نیمی از سهام عادی شرکت خارجی را نمایندگی کند.

تقاضا و عرضه

هنگامی که یک رسید سپرده گذاری آمریکایی در NYSE فهرست شد، قیمت آن توسط نیروهای تقاضا و عرضه تعیین می شود. در بیشتر موارد، قیمت یک ADR به دنبال قیمت سهام اصلی آن است که در کشور مبدا معامله می شود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت چینی ADR خود را در NYSE بفروشد، قیمت معمولاً منعکس کننده قیمت سهام شرکت در بورس شانگهای است. اگر یک رویداد بزرگ در کشور خارجی اتفاق بیفتد، به عنوان مثال، ضرر در دادخواست یا ممنوعیت محصولات شرکت، اثرات رویداد در قیمت ADR ها منعکس خواهد شد.

با این حال، گاهی اوقات قیمت ADR و سهام عادی در شرکت خارجی ممکن است تا حدودی متفاوت باشد و فرصت آربیتراژ ایجاد کند. سرمایه گذاران بزرگ ممکن است برای سرمایه گذاری بر روی اختلاف قیمت حرکت کنند که معمولاً موقتی است. آربیتراژ در میان سرمایه گذاران نهادی با دسترسی به سرمایه تجاری بیشتر، متخصصان تجارت، نرم افزارهای هوشمند و اخبار به روز مورد نیاز برای بهره برداری از چنین فرصت ها و کسب سود از تفاوت قیمت های کوتاه مدت، رایج است.
خطرات سرمایه گذاری در رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی

اگرچه رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی در بازارهای داخلی ایالات متحده به دلار معامله می شود، اما دارای درجه ای از ریسک است که سرمایه گذاران آمریکایی باید در نظر بگیرند. در اینجا برخی از خطراتی که ADR ها با آن روبرو هستند آورده شده است:
ریسک ارز

یک شرکت خارجی ممکن است سودآور باشد اما ADR های آن ممکن است به دلیل نوسانات نرخ ارز ارزش خود را از دست بدهند. هنگام خرید رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی، ثبات ارز اصلی ADR و تاریخچه آن در برابر دلار آمریکا را در نظر بگیرید. نوسانات ارز می تواند زیان قابل توجهی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.
ریسک سیاسی

ADR متاثر از ثبات سیاسی و تحریم های کشور می باشد. قبل از سرمایه گذاری در ADR، در مورد وضعیت فعلی در کشور اصلی ناشر تحقیق کنید. اگر تحریم های تجاری مربوط به کشور وجود داشته باشد، قیمت های ADR تحت تاثیر قرار می گیرد.
ریسک تورمی

ریسک تورم بسط ریسک ارزی است. اگر کشور مبدا تورم بالایی را تجربه کند، این امر ارزش پول آن را کاهش می دهد و این بر قیمت های ADR تأثیر می گذارد.

برای آشنایی بیشتر با نمونه هایی از ADR روی لینک زیر کلیک کنید:

https://corporatefinanceinstitute.com/resources/equities/american-depository-receipts-adr-examples/





:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: